השומר החדש עד הבית

אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר וודאות וחשש מפני התפשטות מחלת הקורונה, הילדים בבית וחווים את גם הם את הלחץ ואי הוודאות.
דווקא בתקופה זו חשוב לייצר שיגרה ופעילויות מעניינות עם הילדים שיכולות להעשיר אותם וגם לסייע לחוסן הנפשי שלהם.
ארגון השומר החדש מציע כמה פעילויות פשוטות שאפשר לעשות בבית עם הילדים:

לייצר לוח פעילות שבועי יחד עם הילדים, לשבץ פעילויות של מטלות הבית היומיומיות, ספורט משחק ופעילות פיזית, חשיבה חיובית, יצירה ועוד.. 

מוזמנים להוריד את לוח תכנון השבועי שלנו עם רעיונות לפעילויות: להורדה לחצו כאן

עציץ ממוחזר
ממש רוצים לזרוע ולשתול אבל אין לכם עציץ? זה בדיוק הזמן להכין עציץ מחומרים ממוחזרים וכך גם לתרום לאיכות הסביבה..

מה צריך?
כלי שכבר אין בו צורך וניתן למלא בו אדמה ולייצר חורים קטנים בתחתית כדי לאפשר ניקוז של מים כך שמה שנשתול לא יירקב. למשל: בקבוק שתייה גדול, מיכל של חומר ניקוי שנגמר, סיר ישן, פחית שימורים, צמיג זרוק, קופסה, קרטון חלב או מיץ ועוד.
צבעים, טושים, מדבקות וכל חומר יצירה אחר.

מה עושים?
לוקחים את הכלי שבחרנו, מייצרים כמה חורים קטנים בתחתית הכלי, כך שמים יתנקזו אך לא יותר מידי כדי שהעציץ לא יתייבש. מקשטים אותו כרצונכם וממלאים באדמה. ועכשיו למלאכת הזריעה.

שתילה וגידול ירקות בעציץ

מה צריך?
ירקות עייפים, עציץ (עדיף) ממוחזר, אדמה, מקל, סלוטייפ, דף וצבעים.

מה עושים?
פותחים את המקרר ומוציאים ירקות שנשכחו בקצה המגירה ואולי אפילו החלו להירקב. למשל עגבנייה, שום, חסה, בצל ירוק, שורש ג'ינג'ר ועוד
ממלאים עציץ באדמה (לא עד למעלה).
כותבים על דף את שם הירק שבחרנו, מקשטים ומדביקים למקל שאספנו בגינה – יש לנו שלט כדי לזכור מה זרענו בעציץ.

זריעת עגבנייה: עושים גומה קטנה באדמה, חותכים את העגבנייה וסוחטים אותה לתוך הגומה. מכסים מעט את הגומה. דואגים להשקות כך שהאדמה תישאר לחה. מציבים את השלט באדמה ומניחים על עדן החלון או במרפסת.
לא לשכוח להשקות ולחכות בסבלנות, תוך שבועיים כבר ניראה ניצנים של שיח העגבניות שלנו ותוך חודשיים שלושה יהיו לנו עגבניות. 

הנבטת שום – ממלאים כוס זכוכית צרה עם מים, מניחים על הכוס ראש שום עם החלק הקשה כלפי מטה ונוגע מעט במים. מניחים על אדן החלון. לאחר יומיים כבר יתחילו לצמוח שורשים מחלקו התחתון של ראש השום, ומהשיניים יתחילו לצמוח עלים. לאחר עשרה ימים כבר יהיו לנו שורשים לבנים וארוכים ועלים ירוקים וגבוהים.
מפרקים את ראש השום לשיניים כך שלכל שן יש שורשים ועלה, שותלים אותן בעציץ במרחק של כ 15-20 ס"מ האחד מהשני. דואגים להשקות ולהשאיר אדמה לחה אך לא יותר מידי כדי שהשום לא יירקב. כאשר העלים הופכים חומים או מתייבשים זה הזמן להוציא אותם, לחתוך ולהוסיף לסלט.
בתיאבון

הכנת "מקלות ריח" מצמחי מרפא
הקורונה ופסח המתקרב הם הזדמנות נהדרת להתחדשות, ניקיון, וטיהור הבית באופן סמלי ומעשי. שיטה ידועה ל"טיהור" הבית היא באמצעות הכנת "מקלות טיהור" - אגודות צמחים מיובשים, שאם מדליקים אותם ומכבים מיד הם מעלים עשן ריחני, בעל סגולות שונות ומגוונות (וריח נהדר) . 

מה צריך?  
צמחי מרפא- מרווה, לוונדר או רוזמרין, את שלושתם ניתן למצוא ברבות מהגינות הציבוריות, חצרות הבתים או לבקש משכנים שיש להם. 
חוט שמשון (או כל חוט אחר למעט חוטי ניילון)

מה עושים?
לוקחים 3-4 ענפים מסוג אחד / שילוב של כמה סוגים
קושרים יחד את הענפים בקצה התחתון שלהם. בתנועה סיבובית  כורכים את חוט הרקמה סביב ענפי הצמח עד לקצהו העליון. חוזרים וכורכים את החוט עד הקצה התחתון (כשמנסים ליצור X עם הליפוף שכבר עשינו). חוזרים על הפעולה כמה פעמים לשני הכיוונים עד שאגודת הצמחים מחוזרת היטב.  את קצות החוט אל תחתית אגודת הצמחים – והמקל שלנו מוכן!

יצירת מכחולים מהטבע

מה צריך?
מקל מהגינה, חוט עבה או גומייה ועלים מהגינה.

מה עושים?
בוחרים עם הילדים עלים של כמה זוגי צמחים/עצים כמספר המכחולים שתרצו ליצור. כל סוג עלה יצור טקסטורה ומראה שונה למריחת המכחול. אפשרויות לדוגמה: מחטים של עץ אורן, עלים של ברוש, רוזמרין, שיבא, דשא ועוד. חשוב שהעלים לא יהיו עדינים כך שיחזיקו מעמד בצביעה.
מחברים את קבוצת העלים, למשל מחטי האורן למקל באמצעות גומייה, חוט עבה או סלוטייפ , והמכחול מוכן. טובלים אותו בצבע גואש ומציירים. כדאי לדבר עם הילדים על הצורות השונות שנוצרות ממכחולים מעלים שונים.

 
יצירה מחומרים בטבע

מה צריך?
חומרים מהטבע, דבק פלסטי, מספריים, חוט שמיר, דפים

מה עושים?
האפשרויות כאן הן כיד הדמיון והאפשרות להיות בגינה ולאסוף מיני חומרים מהטבע. כמה אפשרויות:

  • ציור אדמה - לצייר ציור עם דבר פלסטי ומכחול על דף ולפזר עליו אדמה. לאחר שהדבק מתייבש לנער את האדמה שלא נדבקה ונוצר לנו ציור אדמה.

  • שרשרת עלים – לשזור בעזרת חוט שמיר ומחט עבה עלים לשרשרת.

  • פסל בוץ – יצירת פסל מאדמה רטובה, ניתן לקשט בכל מה שנמצא סביבנו.

  • כפות ידיים – לצייר את קו המתאר של ידי הילדים על דף, ולהדביר בתוכם חומרים מהטבע

הכנת שקיות לבנדר ריחניות לארון הבגדים
צמחי ריח נמצאים בכל גינה ציבורית יכולים להיות בסיס נפלא לפעילות משפחתית, שגם תסייע לאווירת הניקיון המומלצת בימים אלו. 

מה צריך?
פיסות בד כותנה צבעוני  שיש בבית– אריג ולא סריג, ללא מתיחה ובלי לייקרה.
מספריים, סרט, גומייה או חוט לקשירת השקית, לבנדר יבש – ניתן להשיג בחנויות תבלינים או להשתמש בלבנדר שייבשנו בעצמנו

אופן ההכנה
לוקחים את הבד וחותכים ממנו חתיכות מרובעות בגודל של 15*15    
מניחים באמצע קמצוץ של לבנדר
קושרים את הבד בסרט, החוט או בגומייה

משחק זיכרון עלים

מה צריך?
לפתוח את סל המיחזור בבית ולחפש אריזות קרטון ולחתוך לריבועי דפים
סלוטייפ

מה עושים?
לקטוף בגינה עם הילדים עלים של מיני צמחים שניים מכל סוג – לשים לב לא לקטוף צמחים מוגנים
להדביק כל עלה בנפרד על ריבוע.
ועכשיו רק נשאר לשחק את משחק הזיכרון

משחק נינג'ה בחצר

מה צריך?
מה שיש בגינה, אבנים, גזעי עץ וכדומה.

מה עושים?
מייצרים מסלול מכשולים ועל הילדים לעבור עליו בלי לגעת באדמה.

מחרוזת שירי טבע

מה צריך?
אין צורך להכין כלום

מה עושים?
בכל תור אחד מבני המשפחה אומר מילה הקשורה לטבע, למשל: אדמה, פרח, גשם.
הראשון ששר שיר עם המילה הזו הוא השואל מילה בפעם הבאה. כל המשפחה מצטרפת לשירה.

איה פלוטו – לאה גולדברג

קוראים יחד את הסיפור ושואלים?

  • פלוטו מטייל ועובר הרבה חוויות, את מי אנו פוגשים בחיק הטבע?

  • פלוטו עצוב שהוא לא מצליח לעוף אך מיד מוצא פתרון קופץ ורץ. מה הדרך שלכם לפתרונות כשאתם לא מצליחים לעשות משהו?

  • פלוטו חזר הביתה וגדי שמח מאוד לפגוש אותו. שתפו את בני הבית מתי אתם שמחתם לקראתם

מרים והים

קוראים יחד את הסיפור ושואלים?

  • מרים לא ראתה אף פעם ים, האם יש משהו שגם אתם אף פעם לא ראיתם ורוצים לראות?

  • איך אתם מדמיינים את אותו הדבר שלא ראיתם? שאלו את עצמכם את השאלות שמרים שאלה...

  • מרים הולכת עם הנחל ובסופו של דבר מגיעה אל הים? איזה מסר אנחנו לומדים כאן לגבי החיים עצמם?


הנחל השותק – מחבר לא ידוע

קוראים יחד את הסיפור ושואלים?

  • כיצד התנהג הילד אל הנחל?

  • מה החשיבות של נחלים לחיים שלנו ושל הטבע?

  • הנחל מסמל את הטבע שלנו, כיצד אתם הייתם נוהגים אם הייתם במקום הילד?

יצירת אבן קסם

מה צריך?
אבנים מהגינה, צבעים וטושים.

מה עושים?
לבקש מהילדים ללכת לאסוף כל אחד 3 אבנים קטנות מבחוץ אבל לא קטנות מדי כדי שנוכל לכתוב עליהן מילה. כאשר הם חוזרים עליכם לכתוב מילים עוצמתיות על כל אחד מהאבנים ולקשט אותן כרצונו. לפזר על הרצפה את האבנים. כל אחד מבני המשפחה מתבקש לבחור אבן עם מילה שמדברת אליו, בין אם כי היה חסר לו ממנה במהלך השבוע האחרון או מילה שמדברת אליו כי הוא גילה אותה בעצמו במהלך השבוע האחרון. הילדים יכולים לשמור את האבן כדי לשאוב ממנה כח או כדי להשתמש בה כתזכורת לעצמם.. כמובן לשתף אחד השני לחזק ולהתחזק יחד.

הכרת תודה

מה צריך?
דפים ועטים או רק לשבת ולדבר

מה עושים?
במשך 5 דקות ההורים והילדים רושמים על דף את כל הדברים שהם מודים עליהם, זה יכול להיות דברים גדולים כמו המשפחה ודברים קטנים כמו שיר יפה שהיה ברדיו.. המשימה היא למצוא כמה שיותר דברים כשבסוף כל אחד יצטרך להציג בסבב את הדברים שהוא מודה עליהם. עם ילדים קטנים ניתן פשוט לספר האחד לשני במקום לרשום.

מה עומד מאחורי זה?
אפקט הטטריס- אפקט הטטריס אומר שכשאנשים מקדשים זמן ותשומת לב לפעילות מסוימת היא מתחילה ליצור דפוס במחשבות שלהם, בייצוגים הפנימיים שלהם  images mental  ואפילו בחלומות שלהם. האפקט הזה נקרא על שם המשחק טטריס כי חוקרים באוניברסיטת הרווארד מצאו שאחרי שנותנים לסטודנטים לשחק טטריס במשך שעה כשהם מסיימים לשחק המוח שלהם ממשיך לחפש דפוסים של טטריס בכל מקום למשל הם נמצאים בסופר והמוח שלהם באופן אוטומטי מתחיל לארגן את המוצרים על המדף כדי ליצור רצף או שהם מסתכלים על בנינים ומדמיינים איך הם יכולים ליצור שורה← סיפור אמיתי. אנחנו פוגשים את האפקט בהרבה מצבים: אתם מחפשים לקנות רכב ופתאום אתם רואים כל הזמן את הרכב שאתם מחפשים על הכביש, אתם מתחתנים ופתאום אתם שומעים על הרבה .אנשים שמתחתנים מסביבכם, אתם מצפים לילד אתם רואים המון תינוקות או נשים בהריון ברחוב... המוח שלנו סורק את העולם סביבנו לפי דפוסים מסוימים. התרגיל שעשינו עם הכרת התודה עכשיו הוא גם ביטוי של אפקט הטטריס אם תעשו את התרגיל הזה כל בוקר אתם מאמנים את המוח שלכם לחפש דברים טובים שקורים לכם בחיים. המוח יתחיל לסרוק את העולם המורכב שלכם דרך הדפוס של הכרת תודה ויתחיל לחפש דברים חיוביים ומשמחים שקורים לכם ביומיום. בדיוק כמו שהוא סורק מכוניות. ולכן המשימה שלכם היא במשך 21 יום הבאים (21 יום זה הזמן שלוקח למוח לקבע הרגל חדש)לחשוב על 3 דברים שאתם אומרים עליהם תודה (בכל יום 3 דברים חדשים!) אחרי שבוע אתם כבר תתחילו להרגיש את ההבדל.